top of page

מחשבות קוויריות ממרחבים משתנים
קהילת מחקר להט"ב-קוויר

יו"ר: יובל יונאי

פרופ' יובל יונאי, החוג לסוציולוגיה, אוניברסיטת חיפה. מתמחה בסוציולוגיה של ידע כלכלי, בחקר התרבות, ביחסי פלסטינים-יהודים, בלימודים הומולסביים ובמיניות. בשנים האחרונות הוא כותב על ההיסטוריה הקווירית של ישראל על סמך ראיונות עומק עם הומואים ועם סטרייטים שהכירו קווירים בשנים שקדמו ל"מהפכה הלהט"בית" בישראל.

yuval_n.jpg

יו"ר: להשלים

Picture1.png

רציונליזציות של להט"בופוביה: הבניית סובייקטיביות של נשים לסביות, ביסקסואליות וטרנסג'נדריות בפריפריה להט"בית בישראל | גילי הרטל

להט"ביות הינה תופעה שמשוייכת וגם נחקרת לרוב בהקשרים עירוניים. עם זאת, להט"בים רבים חיים במרחבים שאינם עירוניים או מחוץ לערים גדולות - במרחבים פריפריאליים, קיבוצים, מושבים, וערים קטנות. חוויות חיים של להט"ב במרחבים פריפריאליים מצריכות הבנה מחודשת של סובייקטיביות להט"בית, שאינה מעוגנת באפיסטמולוגיה עירונית. מחקר זה מבוסס על 61 ראיונות איכותניים עם נשים לסביות, ביסקסואליות וטרנסג'נדריות (לט"ב) החיות בפריפריה בישראל. המחקר העלה כי האלימות עמה נשים אלו נפגשות מהווה מרכיב מרכזי ומשמעותי בחווית המרחב והחיים שלהן והיא מכוננת את הסובייקטיביות שלהן. הרצאה זו תתמקד בשלוש אסטרטגיות שונות בהן נוקטות נשים לט"ב החיות בפריפריה בישראל: הרחקה טמפורלית לפיה להט"בופוביה משוחחת בזמן עבר וכך מצטמצמת משמעותה; הרחקה מרחבית במסגרתה להט"בופוביה מתוארת כמתקיימת במיקום מרוחק וכך מצטמצמת; וצמצום המשמעות, לפיו להט"בופוביה ממוסגרת כתופעה בעלת משמעות מוגבלת, שלא מצליחה להדהד באופן שמכונן את חוויית החיים או שהיא בעלת אופי נורמטיבי. אראה כיצד שלוש מנגנוני שיח אלו חושפים את האופן שבו סובייקטיביות של נשים לט"ב בפריפריה בישראל היא פוליטית ואטען כי סובייקטיביות פוליטית של נשים לט"ב בפריפריה מובנית כסובייקטיביות אותה אכנה "סובייקטיביות חזקה".

shl_4399.jpg

ד"ר גילי הרטל היא מרצה בכירה בתוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר-אילן. עבודת הדוקטורט שלה עסקה בפוליטיקה להט"בית בארבעה מרחבים אקטיביסטים בישראל והתמקדה ביחסי כוח בתוך מרחבים אלו. גילי חקרה את הכלכלה הפוליטית של התיירות הגאה לתל אביב, בדגש על האופן שבו שיחים גלובליים, יחסי כוח פוליטיים וכלכליים ותהליכים של הומולאומיות פועלים בעיר. כיום היא עוסקת בסובייקטיביות פוליטית של נשים לט"ב בפריפריה ובאפשרויות של עתיד הטמונות במצעדי גאווה בערים ישראליות.

קהילתיות, הזדהות וקונפליקט בין לה"בים בצה"ל | ענת זלצברג

הרצאה זו תתבסס על המחקר שערכתי במסגרת עבודת התזה שלי, בה חקרתי את חוויות השירות הצבאי של נשים לס-ביסיות יהודיות בישראל, תוך השוואה בין נרטיבים של נשים ששירתו במקצועות לחימה לבין אלו ששירתו במקצועות המאופיינים כמקצועות נשיים בצה"ל כיום. המחקר התבסס על עשרה ראיונות עומק חצי מובנים על נשים לסביות וביסקסואליות יהודיות שהתגייסו לצה"ל בין 2004 ל-2017, ונשען על שלושה גופי ידע מרכזיים בכתיבה הסוציולוגית – מגדר וצבא, מיניות וצבא ואזרחות קווירית. בהרצאה אציג דינמיקות שונות בין חיילות.ים לה"בים בצה"ל, ואבחן כיצד הן מאירות היבטים מורכבים בקשרים הקהילתיים בין לה"בים בתוך הצבא ובמשטרי המגדר הפרדוקסליים בצבא. אתייחס גם לקשרים תומכים של עזרה הדדית, וגם לקשרים שמאופיינים במתח ותחרות. כמו כן, אטען כי ההזדהות של לוחמות לס-ביסיות עם הומוסקסואלים ועם נשים הטרוסקסואליות מעמידה אותן בדילמה מוסרית זהותית, ומסמנת את הזיקה שלהן לגבריות הלוחמת כפחותה. בהתאם, אציג מספר דוגמאות בהן חשיפה להומופוביה כלפי גברים היתה בעלת השפעה פוליטית [politicizing] על חיילות לס-ביסיות, שהניעה אותן לפעולה פמיניסטית ופרו-להט"בקית בצבא ומחוצה לו. כמו כן, אטען כי הדיסוננס המוסרי – בין הזדהות עם הצבא והזדהות עם לה"בים אחרים, תיפקד כהיבט יצרני בעיצוב הזהות המגדרית, המינית והפוליטית של נשים אלו. מחקר זה מחדש על הידע הקיים בישראל על מיניות וזהות לה"בית בצה"ל במספר דרכים. הוא מאתגר את התפיסה הרווחת במחקר על צה"ל הרואה בלה"בים מונולית אחיד, מפני שהוא מפרק אנליטית את הצירוף הכבול 'להט"ב'. פירוק זה מאפשר גם בחינה מורכבת יותר של משטרי המגדר בצה"ל, וגם בחינה מורכבת יותר של יחסים בין-אישיים ופוליטיים בין לה"בים בזירה הצבאית. בהתאם, מחקר זה גם מציע בחינה ראשונית של קשרים קונפליקטואלים בין חיילים.ות לה"בים בצה"ל, בנוסף להעמקה באופי רשתות התמיכה שנוצרות בין לה"בים בארגון היפר-גברי והיפר-ממוגדר.

unnamed (5).jpg

ענת זלצברג, בוגרת תואר שני בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב, ובוגרת תואר ראשון בחוגים ליחסים בינלאומיים ולסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית. פעילה במרכז 'אישה לאישה' בחיפה, ושותפה יוזמת בפרוייקט מחקר של המרכז בנושא בטחון של נשים במקום העבודה. עוזרת מחקר בפרוייקט בנושא יופי ומעמד בהובלת ד"ר דנה קפלן מהאוניברסיטה הפתוחה ובפרוייקט "אתגר החיים המשותפים" בהובלת פרופ' ניסים מזרחי במכון ון ליר.

דובים ברשת: איך יצר האינטרנט את קהילת הדובים הישראלית? | עמי פומרנץ

תרבות ה"דובים" (Bears), ששורשיה בשנות ה-70 של המאה ה-20, הינה תת-תרבות גברית בתוך קהילת הלהט"ב. הדובים מאתגרים את מודל היופי המערבי של הגבר החטוב, הצעיר והחלק ופועלים להכללה והכרה ביופי ובערך החברתי של גברים שמנים ושעירים בפרט ושל מגוון רחב של גילאים וצורות גוף בכלל. החל משנות ה-80 התגבשו קהילות דובים מקומיות במקומות שונים בעולם, תחילה במרכזים הומואים במדינות הצפון הגלובלי ועם הזמן בחלק ממדינות אסיה, דרום אמריקה ומדינות העולם המוסלמי. קהילות שוליים אלו יצרו לעצמן מרחבים ייעודיים בנפרד מהמרחבים ההומואים ההגמוניים. בראשיתם היו מרחבי הדובים מרחבים עירוניים פיזיים, כדוגמת קבוצות חברתיות, פאבים ומסיבות דובים ועם התפשטות האינטרנט נפתחו מרחבים מקוונים: חדרי צ'אט ב-mIRC, רשימות תפוצת דוא"ל , פורומים אינטרנטיים וכיו"ב. בשנות ה-90 נחשפו הומואים ישראלים שמנים לתת-תרבות הדובים, בתחילה במסגרת ביקורים בחו"ל ומאוחר יותר דרך הפלטפורמות האינטרנטיות. בתחילת שנות ה-2000 החליטו כמה מהם להביא את הבשורה הדובית לישראל ויזמו מרחבים מקוונים בעברית המיועדים להומואים שמנים וחובביהם. מרחבים אלו, בעידודם של האקטיביסטים שניהלו אותם – הביאו חלק מן המשתתפים בהם לידי גאווה בגופם השמן והשעיר ולתחושת זהות משותפת – וכפועל יוצא להולדתה של קהילה. מחקר זה מתעד את תהליך התגבשותה של קהילת הדובים הישראלית מאותם אקטיביסטים שנחשפו כל אחד בנפרד לתת-תרבות הדובים בחו"ל ועד לכדי קהילה של אלפי חברים, המקיימת מוסדות יציבים בהם מסיבות דובים, קבוצות פייסבוק ו-ווטסאפ, מפגשים חברתיים ואירועי גאווה דובית. במחקר נעשה שימוש בכמה אפיקי מחקר איכותניים. ראשית, זהו מחקר של היסטוריה שבעל-פה המשתמש במתודולוגיה של ראיונות חצי-מובנים עם אקטיביסטים בקהילה, וניתוח נרטיבי שלהם. שנית, נעשה ניתוח של טקסטים מן הפורומים האינטרנטיים הראשונים של הקהילה ומקבוצות הפייסבוק שלה, כמו גם טקסטים עיתונאיים עבריים העוסקים בה. אטען כי הערכים של קהילת הדובים הישראלית הושפעו מהולדתה במרחב המקוון דווקא. זאת משום שמפגש של אנשים שמנים שנסוב סביב גופם והדחייה או הקבלה שלו שונה מאד אם הוא נעשה פנים אל פנים, כפי שהתפתחו קהילות דובים במערב לפני האינטרנט – או אם הוא נעשה במרחב המקוון האנונימי והסגרגטיבי בו נאלצים המשתתפים להסתפק בדמיון חבריהם לקבוצה.

pic_3593_1_2211100837_1757.jpg

ד"ר עמי פומרנץ הוא דוקטורנט בתוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בן גוריון בנגב. לעמי תואר ראשון בפיזיקה, תואר שני בהנדסה ביו-רפואית ותואר שני נוסף בלימודי מגדר, ודוקטורט במיקרוביולוגיה. הוא מתמחה בהיסטוריה של קהילת הלהט"ב ועוסק בנוסף בלימודי טלוויזיה ולימודי שְמֵנוּת מנקודת מבט קְוִוירִית. מחקרו הנוכחי עוסק בהיסטוריה של קהילת הדובים הישראלית – שעליו ועל התנדבותו בקהילה קיבל את אות "דוב-טוב" לשנת 2022. עמי משמש כמנהל של 'פרויקט ההיסטוריה הגאה בבאר שבע' המתעד היסטוריות של קהילות גאות בבאר שבע בפרט ובנגב בכלל, ובנוסף הוא עוסק בתיעוד ההיסטוריה של הקהילה הדתית הגאה בארץ. בזמנו החופשי הוא מנחה את קבוצת 'הקשת הסרוגה' בבאר-שבע להומואים דתיים ואת 'בית המדרש הלהט"בי' בעיר, ומופיע בשם הדראג "מיס קונספציה".

מתרבות נגד לתרבות בחירה – פוליאמוריה בישראל | ליהי רוטשילד

הרבה מים זרמו בנהר, מאז הופעתה הראשונה הניתנת לתיעוד של המילה פוליאמוריה במרשתת הישראלית, בדיון על נישואים אזרחיים, ב״אייל הקורא, ב-21.04.2004. ב-2022 בקבוצות הפוליאמוריות הגדולות בפייסבוק חברים עשרות אלפי משתתפים, יש אפליקצית הכרויות לפוליאמורים, הרצאות למטפלים, מפגשי הכרויות, פיקניקים קהילתיים בני מאות משתתפים, סדנאות להתמודדות עם קנאה, ומעגלי שיתוף. בהרצאה זו אני מאפינת את התהליכים התרבותיים, הפוליטיים, והמגדריים שליוו את התגבשותה של הקהילה הפוליאמורית בישראל בעשרים השנה האחרונות. אני טוענת כי שיחים ופרקטיקות פוליאמוריות החלו להופיע בישראל בראשית שנות ה-2000, במסגרת קהילות שוליים של תרבויות נגד, שהתאפשרו מתוך תהליכי האזרוח של החברה הישראלית בשנות ה-90 והמפגש של ישראל עם תהליכי הגלובליזציה של סוף המילניום. הם נלוו בהרבה מקרים לתפיסות ביקורתיות על המבנים המגדריים, המיניים, הכלכליים או התרבותיים של החברה הישראלית עם זאת, אני גורסת כי בעשור השני של שנות ה-2000, תהליכי הניאו-ליברליזציה המואצת, תהליכי האינדיבידואציה שנלוו להם והתחזקותה של פוליטיקת הזהויות, אפשרו את חדירתם של השיחים והפרקטיקות האלה אל המיינסטרים החילוני, הישראלי, תוך הפיכתם לזהויות אישיות ובחירות חיים וויתור על הדרישות החתרניות לשינוי עמוק של המבנה החברתי. ההרצאה בוחנת גם את התפקיד המרכזי שמלאו תהליכי הדיגיטציה שעברו על החברה הישראלית בשני העשורים האחרונים על היווצרותה של הקהילה הפוליאמורית המקומית. היא מראה כיצד בראשית שנות ה-2000 הנגישות הגוברת למידע והחשיפה לתרבות גלובלית ובעיקר תרבות אמריקאית, אפשרה את התגבשותן של קהילות שוליים סביב פורומים אינטרנטיים, ובהמשך כיצד הופעתן של הרשתות החברתיות והאופן שבו הן חזקו את פוליטיקת הזהויות ומגמות ניאו-ליברליות, תרמה לגידול האקספוננצלי של הקהילה בשנים האחרונות. ההרצאה מבוססת על עבודת מחקר אתנוגרפית על הקהילה הפוליאמורית הישראלית, כמו גם על מעורבות אישית במשך קרוב לשני עשורים בקהילה הנחקרת. חומרי המחקר כללו ראיונות עומק חצי מובנים, ראיונות בלתי מובנים ושיחות אישיות עם דמויות מובילות בקהילה בעבר ובהווה, תצפית משתתפת באירועים, פרסומים בתקשורת וברשתות החברתיות, טורי דעה, מחקר אינטרנטי בפורומים ואתרי אינטרנט.

yaniv-golan-lihi_hh.jpg

ליהי רוטשילד היא דוקטורנטית לסוציולוגיה באוניברסיטת מנצ׳סטר מטרופוליטן בהנחיתם של ד״ר כריסטיאן קלסה, ד״ר קאי לאלור וד״ר דניאל קרדוסו. ההרצאה היא חלק ממחקר הדוקטורט שלה העוסק בהיבטים פרקטים של אינטימיויות החורגות מהמודל הזוגי בקהילות פוליאמוריות וקוויריות בישראל. את התואר השני השלימה בהצטינות בתכנית למגדר באוניברסיטת בן גוריון בהנחיתה של ד״ר עמליה זיו. מאמר המבוסס על עבודת התזה שלה ״מונוגמיה כפויה והקיום הפוליאמורי״ התפרסם ב-Graduate Journal of Social Sciences.

bottom of page