top of page

דילמות במשפחה: רווקות-הורות-אבהות 

קהילת משפחה

יו"ר: אורלי בנימין ועינת לביא

פרופ' אורלי בנימין, המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה, אוניברסיטת בר-אילן.

ד“ר עינת לביא, אוניברסיטת חיפה.

29354866_192853304536306_82045062525685607_o.jpg
אורלי בנימין - 2022ב_0 (1).jpg

 "לימודי סינגלים" – לקראת תיאוריה של שינוי חברתי, פרדיגמטי ומחקרי | אליקים כסלו

Very little attention has been paid in the literature to the essence of singlehood. Existing research can be divided into the reasons for singlehood on one side and the implications of being single on the other side, while mostly leaving singlehood itself a “black box”. To wit, singlehood is mostly treated in technical terms: as marital status, similarly to age, education, income, and other socio-demographic variables. However, singlehood is no longer a technical status but rather identity and social category, and growingly so. Thus, this presentation first surveys the two existing scholastic streams and offers a third one where singlehood is becoming a social category for theory and research. Then, through delving into related literature, the presentation offers a paradigm shift based on a series of empirical studies. With this new theory and findings, I propose a scale that moves from “deficit singlehood” to “singlehood by choice” to “singlehood as an identity”. The presentation ends with conceptualizing this typology and shows its implications for empirical research and topics such as social discrimination, civil rights, and social movements.

elyakim_kislev-removebg_0.png

Elyakim Kislev’s research articles are on the subjects of singles studies and relationships. Kislev’s first book is Happy Singlehood: The Rising Acceptance and Celebration of Solo Living, published by the University of California Press and translated into eight languages. His second book is Relationships 5.0: How AI, VR, and Robots will Reshape our Emotional Lives, published by Oxford University Press, translated into five languages

בין מרחק לקרבה: מודל של אבהות מעורבת מרחוק | ליאת שפר

תפיסת המעורבות האבהית בעשורים האחרונים נשענת על השיח הטיפולי ומדגישה את הקרבה הפיזית והאינטימית בין ההורה לילדיו כתנאי להורות אידיאלית, אך מתעלמת ממעורבות שאינה כוללת נוכחות יומיומית, כמו במקרה של אבות בניסועין Long-term commuter fathers)).. . אבות בניסועין הם מקרה קצה של הורים שאינם נוכחים ומעורבים בטיפול היומיומי בילדיהם. כמהגרי עבודה פרופסיונליים ממדינות מפותחות, הם מתמודדים עם אתגרי תעסוקה משתנים בכלכלה הגלובלית, המועצמים על ידי תחושת הזכאות למימוש עצמי כחלק מתרבות האינדיבידואליזם בעולם נאו ליברלי, מצד אחד ומנגד, עומדת בפניהם התביעה לאבהות מעורבת המבוססת על נוכחות פיזית. ההרצאה תתמקד במתח הקיים בין שתי תביעות אלה ותדון בסוגיה- כיצד אבות בניסועין ממשיגים את מעורבותם האבהית ומפרשים את השיח הטיפולי ובאיזה אופן הם מגשרים על הציפיות התרבותיות ביחד עם חוויות הטיפול בילדיהם מרחוק?. . ממצאים מתוך מחקר נרטיבי עם אבות בניסועין, מצביעים על שינוי המתחולל בתפישת תפקיד האב המעורב בתרבות התעסוקה הגלובלית העכשווית. בתהליך של מגדור השיח הטיפולי, אבות בניסועין מאמצים שיח מוקצן של אבהות טיפולית המאפשר להם "נוכחות איכותית מרחוק" ומכשיר בכך את הסטנדרטיזציה של ההיעדר.. . התבוננות בתהליך זה, מסייעת להבין את המגוון ההולך וגדל של ייצוגים ופרשנויות של אבהות מעורבת המבוססים על השיח טיפולי, בעידן התעסוקה הגלובלית, שמציבה אתגרים בשיטות הטיפול השגרתיות בילדים.

unnamed (2).jpg

ליאת שפר היא דוקטורנטית במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בר אילן החוקרת את יחסי הגומלין בין השיח הנאו ליברלי והשיח הטיפולי על תרבות ההורות, דרך המקרה של אבות בניסועין (Long-term commuter fathers) בהנחיית פרופ' דני קפלן. מחקרה הקודם שעסק במשפחות ישראליות בניסועין בעידן התעסוקה הגלובלי, פורסם כמאמר בכתב העת בטחון סוציאלי.

Children’s Nighttime Practice of Sleep Sojourning in the Parents’ Bed: 
Young Children’s and Parents’ Points of View | Miranda Shemesh

pic_3301_1_2211141657_3228.jpg

Sleep is a universal and individual embodied experience, yet also embedded in and shaped by social and cultural norms, interactions and structures. Young children’s sleep (or lack thereof) has been typically construed in western societies from the adult point of view as a problematized and medicalized type of strain, with adverse outcomes for children and their parents. Few studies however have strived to delineate young children’s points of view regarding their own sleep experiences in the context of family relationships. This qualitative study contributes to the sociological literature by exploring how young children and their parents in Jewish two-parent families in Israel experience, perceive and manage sleep in their family. In order to incorporate all family members’ points of view on sleep in their family, the data collection process included conversations with young children about various aspects of their sleep, including “guided tours” of their home and sleeping areas, as well as in-depth interviews with each parent separately. Preliminary findings indicate that children ascribed different meanings than their parents to sleep. In most cases, the children viewed sleep as a dull or fear-provoking nuisance. Congruently, even though all the children interviewed began their nighttime sleep in separate beds and bedrooms from their parents, many described moving into the parents’ vicinity at some stage during the night. Thus, nighttime afforded children repose from the highly regulated spatial and temporal configurations of family life, which parents upheld during daytime. Under cover of darkness, children acted as skillful agents in crossing the spatial and social borders set and enforced by adults. Since most parents described feeling powerless in preventing these sleep sojourns due to their own sleepiness, sleep sojourning is a valuable case study of how inter-embodied sleep serves to shake up generational power dynamics.

Miranda Shemesh is a Ph.D. Candidate at the Department of Sociology, University of Haifa. Her dissertation, supervised by Dr. Dana Zarhin, is a sociological study of sleep in families with young children in Israel. Her research interests focus on Sociology of sleep, family, childhood and parenting. 

הולדה מזרעו של מת בישראל: הברית בין משפחתיות, פרונטליזם, שכול, מיליטריזם ופטריארכיה | יעל השילוני-דולב וצבי טריגר

מאמר זה מבקש לענות על השאלה, מה אִפשר את הקונסצנזוס הסוציו-משפטי סביב הולדה לאחר המוות בישראל. המאמר בוחן את התבססותו של דגם משפחתי חדש שבא לעולם באמצעות טכנולוגיות הפריון החדישות, שכינינו "משפחה מורחבת מבחירה" (Hashiloni Dolev & Triger, 2020). דגם זה נוצר כדי לענות על אחד משני מצבים: האחד, כשגבר צעיר מת בלא בת זוג במותו והאחר, כאשר בת זוגו לא מעוניינת להרות מזרעו, אבל הוריו מעוניינים בהולדת נכד.ה מזרעו בסיוע אישה שלא הכירה את בנם המנוח. במחקר ביקשנו לברר מה אִפשר להורים, שבתחילה היו חסרי כל מעמד בסוגיית השימוש בזרעו של בנם המנוח, לעקוף את האלמנה (אם יש כזו), ולהגדיל מאד את סיכוייהם להולדת נכד.ה מזרע בנם גם אם לא היתה לו בת זוג במותו. לשם ביסוס טענותינו אנו נשענים על ניתוח השיח הרשמי סביב הולדה לאחר המוות בשני העשורים האחרונים. תחת המושג "שיח רשמי" אנו כוללים את כל פסקי הדין שפורסמו במאגרי המידע המשפטיים בין 1997 למאי 2022, הנחיות היועץ המשפטי לממשלה משנת 2003, המלצות של ועדה ציבורית שדנה, בין היתר בנושא זה, חמש הצעות חוק ומגוון פרוטוקולים של ישיבות ועדות הכנסת בדיונים על הצעות החוק, אשר פורסמו באתר הכנסת. מתודולוגיית הניתוח מתמקדת בדפוסי השיח ובהנמקות המתחרות המרכזיות העולות מן השיח המשתקף במסמכים השונים שצויינו לעיל, וגם בשיקולים ובהנמקות שמושתקים במסגרת השיח או נעדרים ממנו כליל. כל זאת, תוך התחקות אחר האבולוציה של ההסדר המשפטי המתגבש, מהתמקדות בחיילי צה"ל בלבד בהצעות החוק המוקדמות עד להכללת כלל אזרחי המדינה (לפחות לכאורה) בהצעת החוק שאושרה בקריאה ראשונה בספטמבר 2022, תוך יצירת הסדר ייחודי לחיילים במסגרת ההסדר המכליל. כמו כן נבחן אילו בעיות המחוקק מבקש לפתור ומאילו היבטים של הסוגיה הוא מתעלם. ניתוח השיח מעלה שהברית שנכרתה בציבוריות הישראלית בין משפחתיות, פרונטליזם, שכול, מיליטריזם ופטריארכיה פתחה שער רחב לכניסת מבנה משפחתי מהפכני אל חיק המיינסטרים הישראלי, ובמובנים מסויימים אף להפיכתו למחייב בהקשר של מות חיילים.

יעל_השילוני.jpg
Zvi_Triger.jpg

יעל השילוני-דולב, פרופ' מן המניין, המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.  חוקרת בתחום המשפחה, מגדר, בריאות וילודה

פרופ' צבי טריגר. סופר, פרופסור למשפטים, וחוקר המתמחה בדיני משפחה ודיני חוזים, פמיניזם ותאוריה קווירית, משפט ותרבות. כיהן כסגן דקאן בית הספר למשפטים ע"ש חיים שטריקס במסלול האקדמי המכללה למנהל בין השנים 2011–2013.

bottom of page