top of page
Conference Seating

תכנית הכנס 19.2
יום סדנאות

יום סדנאות: יום א' 19/02/2023

יש להירשם לסדנאות מבעוד מועד בקישור הבא.

10:30-11:00 | התכנסות וכיבוד קל 

לובי בניין נפתלי, הפקולטה למדעי החברה

11:00-12:30

על מזרחים וערבים (ואשכנזים גם): דיון סביב ספרו של הלל כהן

פרופ' הלל כהן, היסטוריון של יחסי יהודים-ערבים ויהודים-יהודים, עובד באוניברסיטה העברית ומלמד על פלסטינים, על ציונות ועל יהודים תחת שלטון האסלאם. עמד בראש המרכז לחקר הציונות באוניברסיטה והיה ראש החוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון שם עד לאחרונה. מחבר הספר: "שונאים, סיפור אהבה: על מזרחים וערבים (ואשכנזים גם) מראשית הציונות ועד מאורעות תשפ"א".

pessah-1.jpg
ללא שם.png
s200_yael.berda.jpg

ד"ר יעל ברדה המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה, האוניברסיטה העברית בירושלים. כותבת ופועלת בין קהילות הידע של סוציולוגיה של המשפט, הסוציולוגיה ההסטורית ההשוואתית- במיוחד אימפריאליזם וקולוניאליזם, סוציולוגיה של המדינה, סוציולוגיה של בטחון וסכסוכים, ומשפט בינלאומי וזכויות אדם בישראל/פלסטין. המחקר שלה מתמקד במורשת האימפריה הבריטית, בחברה בישראל/פלסטין, בהודו ובקפריסין ומתרחב עתה גם לביורוקרטיה בקולוניות הצרפתיות במרוקו ואלג'יר.

ד"ר תום פסח, המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל - חיפה. סוציולוג ופעיל פוליטי החוקר מאבקים סימבוליים בקרב חברות מתיישבים סביב ייצוג הטיהור האתני של קבוצות ילידים.

מיקום: בניין נפתלי אולם אפטר 001

הורדה (18).jpeg

ד"ר סמדר שרון היא סוציולוגית החוקרת סוציולוגיה היסטורית, פוליטית ומרחבית, סוציולוגיה של הגירה, יחסים אתניים ומעמדיים ויחסים בין יהודים לערבים במרחב המקומי. היא מלמדת באוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה הפתוחה ובמכללה האקדמית תל אביב-יפו. מחברת הספר: "כך כובשים מולדת: תכנון ויישוב חבל לכיש בשנות החמישים". 

ראמז-עיד-2.png

ד"ר ראמז עיד הוא מרצה לאנתרופולוגיה באוניברסיטה הפתוחה, המתמקד באנתרופולוגיה סביבתית ופוליטית. הדוקטורט שלו, אותו סיים באוניברסיטת ברן, עסק בתהליכים של שיתוף הציבור בשמורות טבע ו"אתרי מורשת עולמיים" בים התיכון.  עורך מדור הספרים של כתב העת "סוציולוגיה ישראלית". 

יו"ר: תום פסח

מתדיינות/ים:

מגיב:

פרופ׳-אמל-ג׳מאל.png

פרופ' אמל ג'מאל הוא מרצה וחוקר בחוג למדע המדינה באוניברסיטת תל אביב. הוא עומד בראש התכנית הבינלאומית במדע המדינה ותקשורת פוליטית, בראש התכנית בתקשורת פוליטית למנהלים ומנהל את מכון וולטר ליבך לחקר יחסי יהודים-ערבים באוניברסיטת תל אביב. כמו כן, הוא מכהן כעת כמנכ"ל מרכז 'אעלאם', המרכז הערבי לחרות המדיה, פיתוח ומחקר וכעורך ראשי בכתב העת של 'המרחב הציבורי'. פרופ' ג'מאל פירסם מחקרים רבים בתחומי התמחותו בתיאוריה והתקשורת הפוליטית, בתהליכי דמוקרטיזציה, לאומיות, אזרחות, חברה אזרחית, תנועות חברתיות ומיעוטים ילידים.

11:00-12:30

פוגשים/ות את העורכ/ת
יו"ר: שבט אילת, נטע כהנא ומריה גרצקי

מטרת הסדנה להפגיש בין העורכים של כתבי העת המובילים בשדה המחקרי החברתי-ביקורתי ובין קהילת הדוקטורנטיות באגודות הסוציולוגית והאנתרופולוגית. במסגרת הסדנה העורכות יחלקו מהניסיון שלהן ויספרו על תהליך ההערכה, השיפוט והפרסום בכתבי עת אקדמיים, ומהי עבודתה של העורכת. כמו כן, נדון בדרך שעלינו כחוקרות צעירות לגשת לעולם של פרסום מאמרים בכתבי עת שפיטים, אילו שיקולים צריכים להנחות אותנו כאשר בוחרות לאן לשלוח כתב יד, וכיצד מגדילות את סיכויי הקבלה של כתב היד.

 

מתדיינות/ים: פרופ׳ עדנה לומסקי פדר, עורכת שותפה ב"קריאות ישראליות"; ד״ר שאול סתר, עורך "תיאוריה וביקורת"; פרופ׳ אלכסנדרה קלב, עורכת לשעבר "סוציולוגיה ישראלית".

103420434_2723032397825320_204867352500806622_n.jpg
IDI-Portraits-Final-web-007-1.jpg
120386797_4382885081782232_5413146842259151012_o-768x764.jpg
edna_lomsky_feder.jpg
שאול-scaled.jpg
cbc3e3_0bfc1fec8fa7490ea6a19fd0cda6a406_mv2.jpg

מיקום: בניין נפתלי אולם סגל 003

פרופ' עדנה לומסקי-פדר, המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה, האוניברסיטה העברית בירושלים, עורכת שותפה בכתב העת "קריאות ישראליות". תחומי התמחותה העיקריים הם: צבא ומלחמה מנקודת מבט תרבותית, צבא ומגדר, זהות לאומית בהקשר ישראלי, סיפורי חיים, זיכרון ואירועים אוטוביוגרפיים, זהות והגירה, מעבר לבגרות ובוגרים צעירים במודרניות המאוחרת וטקסים בבית ספר. 

ד"ר שאול סתר, עורך כתב העת "תיאוריה וביקורת" במכון ון ליר. חוקר ומרצה לספרות, אמנות ותיאוריה וראש התוכנית לתואר שני במדיניות ותיאוריה של האמנויות בבצלאל. הוא עוסק ביחס שבין אסתטיקה לפוליטיקה, בספרות ובאמנות של המאות ה-20 וה-21, בתיאוריה פוליטית ובתיאוריה ביקורתית. במשך שנים מספר היה שאול סתר מבקר האמנות של עיתון הארץ.

פרופ' אלכסנדרה קלב, ראשת החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, אוניברסיטת תל אביב. עורכת כתב העת "סוציולוגיה ישראלית" בשנים 2017-2022. מחקריה עוסקים במדיניות אירגונית וציבורית להורדת אי השיוויון והגדלת הגיוון המגדרי והאתני בתעסוקה, באירגונים פרטיים ובאוניברסיטות. מחקרים נוספים עוסקים בתעסוקת פלשתינים בתעשיות גדלות בישראל וכן ובאפליית גיל. פרופ' קלב חברה בוועדה המייעצת של הנציבות לשיוויון הזדמנויות בתעסוקה.

[פורום הדוקטורנטיות.ים וחוקרות.ים בתחילת הדרך של האגודה הסוציולוגית והאגודה האנתרופולוגית]

12:30-13:30 | הפסקת צהריים (עצמאית) 

13:30-17:30 

מחקר איכותני דיגיטלי: מחקר בסביבה דיגיטלית | עומר קינן

סדנא בנושא מחקר איכותני בסביבות דיגיטליות והיכרות עם תוכנות לניטור, איסוף וניתוח שיח משתמשים/ות בטוויטר. הסדנא תועבר על ידי ד"ר עומר קינן, פוסט דוקטורנט באוניברסיטה העברית בירושלים. ד"ר קינן הוא בעל ניסיון מחקרי בעבודה עם מתודולוגיות דיגיטליות ובהוראה בתחומי מעורבות אזרחית בסביבות דיגיטליות. הסדנה תכלול הרצאת פתיחה, הדגמות והתנסות.

 

נבקשכם.ן להגיע לסדנה עם חשבון Gmail וחשבון Twitter ייעודיים. כמו כן, רצוי להגיע עם מחשב נייד ברמת תפקוד טובה ולחשוב מבעוד מועד כיצד התכנים בטוויטר יכולים לשרת את המחקר שלכם/ן.

יש להירשם לסדנא על מנת להבטיח את מקומכם/ן, מספר המקומות מוגבל!

תמונה של עומר.JPG

מיקום: בניין נפתלי חדר מ005 (קומת מרתף)

13:30-15:00 

סוגיות אתיות בשימוש בטכנולוגיות ביג דאטה | אהרונה פפר

הנוכחות הגוברת של טכנולוגיות ביג דאטה בחיינו מעלה דילמות אתיות משמעותיות. בהרצאה זו נבחן שתי סוגיות אתיות מרכזיות: פרטיות והוגנות. ראשית, נתייחס לדילמה של הגנה על הזכות לפרטיות בתהליכי איסוף נתונים למול התועלת החברתית (למשל באיסוף מידע רפואי לצרכי מחקר או באיסוף נתוני מיקום לצרכי הגנה על ביטחון הציבור) ונעמוד על הקושי המובנה בשמירה על הפרטיות במאגרי נתונים בעידן הביג דאטה. לאחר מכן, נתייחס ליתרונות ולחסרונות – לפרט ולחברה – בשימוש במערכות אלגוריתמיות לקבלת החלטות המבוססות על ביג דאטה (נדגים הן ממערכות בשירות הציבורי והן מהמגזר העסקי). במסגרת זו נבחן את הפוטנציאל לתוצאות מוטות ומפלות במערכות אלו, נציג את הגורמים לבעיות ואת ההיתכנות של השגת הוגנות, תוך הבחנה בין מערכות אוטונומיות למערכות תומכות החלטה. במהלך ההרצאה נסקור גם את הכלים הטכניים, הפרוצדורליים והרגולטוריים שיכולים לסייע להתמודד עם הסוגיות האתיות שנציג.

ד“ר אהרונה פפר היא מרצה בפקולטה לניהול ע“ש קולר באוניברסיטת תל אביב. סיימה תואר ראשון בניהול ובמדע המדינה באוניברסיטת תל אביב והשלימה תואר שני ודוקטורט בחקר ביצועים בפקולטה לניהול ע“ש קולר. היא מלמדת את הקורס ”היבטים אתיים בתחום הביג דאטה“ לתלמידי התואר השני במינהל עסקים, וכן את קורסי היסוד בחקר ביצועים בתוכנית התואר הראשון בפקולטה.

הורדה (16).jpeg

מיקום: בניין נפתלי אולם סגל 003

15:00-15:30 | הפסקת קפה

15:30-17:00

פאנל בנושא גיוון מקורות מידע במחקר החברתי

יו"ר: אסף רוטמן

ד"ר אסף רוטמן, עמית מחקר והוראה בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל-אביב ומנהל מחקר במכון ERI. תחומי המחקר וההוראה שלו נוגעים בשאלות של ריבוד, מוביליות ואי-שוויון הן מהזווית המבנית והן מהזווית הפוליטית, התרבותית וההיסטורית. עבודת הדוקטורט שלו הוקדשה למחקר אודות שינויים בתפיסות של צדק חלוקתי בישראל. במסגרת הפוסטדוקטורט עסק בחקר ההשתתפות במחאה חברתית בעזרת ניתוח נתוני מיקום ממכשירים סלולאריים. בשנים האחרונות עוסק בפערים מגדריים בשוק העבודה והקשר שלהם להתרחבות אי השוויון בשכר.

sp_rvtmn_4.1.21.png

מיקום: בניין נפתלי אולם סגל 003

הורדה (23).jpeg

ענבר מיכלזון דרורי, סוציולוגית דיגיטלית. את עבודת הדוקטורט שלה כותבת בהנחיית פרופ' אורי שוורץ במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה בבר אילן, ובה חוקרת הבניית זהות מעמדית, אתנית ומגדרית של בני נוער דרך ייצוג עצמי באינסטגרם. בעבודה זו פיתחה שיטת איסוף דאטה ויזואלית לצד ראיונות, כחלק מאתנוגרפיה דיגיטלית ממוקמת גיאוגרפית, שהובילה לניתוח פוסט בורדיאני של אינסטגרם כשדה תרבותי משותף.

בריאן-1-174x174.jpeg

בריאן מוסלי, בוגר תואר שני בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה מאוניברסיטת תל אביב, וחוקר אבטחת מידע בחברת JFrog. בוגר התוכנית הבין תחומית לתלמידים מצטיינים ע"ש עדי לאוטמן. בעבודת התזה שלו חקר את השפעת התפתחותן של הרשתות החברתיות על תפיסתה של עבירת ההסתה לאלימות ולטרור, תוך ניתוח המרחב הפרשני בו נידונו סוגיות טכנולוגיות בהליך המשפטי שהתקיים בתיקים אלו.

בפאנל יציגו הדוברים/ות מחקרים שעושים שימוש בסוגים חדשים ולא שגרתיים של נתונים ושיטות ניתוח. הדיון יעסוק בשאלות החדשות שניתן לבחון בעזרת נתונים אלה, באתגרים שמעמיד השימוש בנתונים אלה לצרכי מחקר ובמגבלותיהם.

אוראל ב. עמנו הוא חוקר חוויית משתמש, מדען נתונים ודוקטורנט במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית. הדוקטורט שלו (הוגש בספטמבר 2022) עוסק בטכניקות שכנוע בעולמות של קואצ'ינג ו-NLP כחלק מתפיסות של מדע בתוך ומחוץ לאקדמיה במסגרת המרוץ אחר העצמה אישית (טכנולוגית, סוציו-פסיכולוגית וסמיוטית). בפאנל ישוחח אוראל על מחקר ובמיוחד מחקר איכותני בעידן של AI, תוך מתן דגש על שילוב כלים דיגיטליים במחקר, כרייה ומיפוי נתונים מקוונים. באגודה הסוציולוגית משמש אוראל כרכז שותף בקהילת לימודי ידע, מדע וטכנולוגיה.

הורדה (26).jpeg
bottom of page